• 06 27 00 57 22
  • info@acupunctuur-qing-dao.nl

Blog COVID-19

21-03-2020 De wereld staat stil, maar de Lente wist het niet….

De praktijk ligt er stil en verlaten bij, maar mijn hoofd tolt van vragen, informatie en ideeën. Dit is de reden dat ik besloten heb een apart blog te openen die toegang geeft tot diverse informatie, tips en adviezen gezien vanuit mijn eigen perspectief en met als basis de TCG (traditionele Chinese Geneeskunde)

Naast de goede Hygiëne als handen wassen of ontsmetten, geen handen schudden en drukke plaatsen mijden, is er één ander zeer belangrijk onderdeel, en dat is dat je moet zorgen dat je weerstand optimaal is! Met een sterk immuunsysteem heeft het virus minder invloed op het lichaam.

Mensen met een goede weerstand kunnen ook besmet worden maar hebben mildere verschijnselen. Belangrijk is het dus jouw weerstand op peil te houden of te krijgen: voedzaam eten, voldoende slaap en rust zijn natuurlijk de belangrijkste zaken, maar ook positief denken en blijven.

Dus hou je fysieke lichaam sterk, doe ademhalingsoefeningen en zorg dat je steeds een diepe buikademhaling aan neemt, denk positief en straal dit uit naar je omgeving.

Meer informatie over het Covid-19 virus? www.rivm.nl/coronavirus/covid-19 

Online ondersteuning

Vanaf nu zal ik meer online zichtbaar zijn om een ieder die geïnteresseerd te informeren wat we kunnen doen en wat we voor elkaar kunnen betekenen in deze onzekere tijd. 

Meld je aan voor de nieuwsbrief als je niets wilt missen, hou de website of Facebook pagina in de gaten voor meer nieuws.

23-03-2020 Qi Gong oefening om de Long energie te versterken

Wat is Long Qi?

In de Traditionele Chinese Geneeswijze is de Long-Qi de energie van de longen die zorgt voor het ademhalen, het bevochtigen van de huid en de Qi die zorgt voor weerstand tegen schadelijke invloeden van buitenaf.

Waar komt de Long-energie vandaan?

Volgens de Traditionele Chinese Geneeswijze is de Long Qi aangemaakt door:

Voeding

Ademhaling  

Wat zijn de symptomen als de Long Qi verzwakt is?

Als de long-energie zwak is zul je klachten krijgen als: kortademigheid, benauwdheid, hoesten, astma, hooikoorts, vermoeidheid, vasthouden van vocht, huidklachten en verdrietigheid.

Wat kun je zelf doen om je long-energie te versterken?

Goed op je voeding letten

Masseren van Long punten

Qi Gong voor de Long energie

Qi Gong

Qingong zorgt ervoor dat de meridianen zich openen, de Yuan Qi (orginele Qi) wordt aangevuld, versterkt en door het lichaam wordt verspreid. De stroom van Qi wordt bevorderd en blokkaders worden opgegeven waardoor lichaam en geest samen gezonder worden.

Qi Gong om de longen te versterken

De long meridiaan en de ademhaling zijn heel belangrijk voor je weerstand. Graag deel ik de onderstaande instructie video van Peter Deadman.

De video laat 3 oefeningen zien in 20 minuten.

Zoek een rustige ruimte op of doe zoals ik de oefening in de tuin, niets zo lekker als de frisse ochtendlucht om in te ademen (uiteraard als het droog is)

De oefening is opgebouwd uit 3 onderdelen.

1. Diepe langzame onderbuik ademhaling

2. Qi gong oefeningen voor de longen

3. Masseren van de long meridiaan en de borstkas

Wees lief voor elkaar en blijf gezond!

@Bron: Peter Deadman

22-03-2020 De moeilijke beslissing om de praktijk te sluiten

Afgelopen maandag 16-03-2020 heb ik besloten om mijn acupunctuur praktijk Qing Dao te sluiten, voornaamste reden was om verspreiding van het Corona virus / COVID 19 te voorkomen. Ik heb gekozen voor sociale afstand wat betekent dat ik niet dichter bij iemand kan komen dan 1,5 meter (2 arm lengtes). Helaas kan ik dan niet meer mijn vak uitoefenen zoals ik het graag zou willen. Maar welk effect heeft de sociale afstand eigenlijk?

Alles heeft te maken met ons landelijk zorgsysteem dat niet overbelast moet raken. De vraag is: hoe lang je de verspreiding van het virus onder de bevolking uit moet spreiden om de zorg niet te overbelasten. “flattening the curve” zoals dat genoemd wordt.

Het virus zal niet stoppen, maar de verspreiding gaat wat langzamer, en zolang de ziekenhuizen het aan kunnen, kan de bewegingsvrijheid van gezonde mensen steeds groter worden.

In het volgende filmpje van Kath Berry die is samengesteld is uit simulaties van de Washington post, wordt op een eenvoudige maar duidelijk manier uitgelegd wat de effecten zijn van de verschillende manieren van “flattening the curve, waarin we moeten voorkomen dat het zorgsysteem overbelast raakt.

Bron: Kath Berry

Wees lief voor elkaar en blijf gezond!

Laat je bericht achter

Bel Nu
Waar vind u ons
Hygiene maatregelen