• 06 27 00 57 22
  • info@acupunctuur-qing-dao.nl

Maandelijks archief 3 april 2020

De Dao van voeding

Chinese voedingsleer - De Dao van voeding

De Dao van voeding

In de praktijk werk ik met acupunctuur, moxa en cupping maar daarnaast is je levensstijl en voedingsleer een heel belangrijk element. Nu zal je denken voeding is voeding maar de basis van Chinese voeding is heel anders geformuleerd als Westerse voeding. In mijn praktijk werk ik vooral met theeën, soepen en voedingsmiddelen die bij ons in de supermarkt te koop zijn. Af en toe wijk ik af naar Chinese “kruiden”die in de toko te koop zijn.

Een klein stukje geschiedenis

De kennis van voeding in China is gebaseerd op de principes van evenwicht en harmonie; de balans van het eigen lichaam. Er wordt gekeken naar de specifieke eigenschappen die een voedingsmiddel bevat.

Fu Xi, een van de grote wijzen van het oude China, ontdekte de acht categorieën van universele energie, die later bekend werden als de Ba Gua of de acht trigrammen van de I Tjing. De twee hoofdcategorieën van natuurlijke energie staan bekend ​​als Yin en Yang. Het universum zelf is een harmonisatie van Yin en Yang, beide ondersteunen elkaar maar hebben ook enigszins tegengestelde krachten, vaak uitgedrukt in het Tai Chi-symbool (Yin en Yang teken)

De Dao van voeding geeft een kijkje in de keuken van de wijsheid van de oude Chinezen. Vroeger waren de mensen zich veel meer bewust van de omgeving en hoe hun lichaam reageerde op de omgeving. Ze leefden om in harmonie te zijn met de natuur en de evenwicht van het leven, dat ook veel had te maken met voeding. Hun kennis en ervaring werden van generatie op generatie doorgegeven en verder verfijnd in wat we tegenwoordig noemen de Chinese voedingsleer.

Hoe Chinese voeding verschilt van de moderne westerse voeding

Het voordeel van Chinese voeding ligt in de flexibiliteit bij het aanpassen aan de behoeften van elk individu en zo het hele lichaam te behandelen in plaats van alleen de symptomen.

Chinese voeding werkt op een energetisch niveau waarbij balans de sleutel is. Voeding worden geselecteerd op basis van hun energetische eigenschappen zoals: verwarmen, koelen, drogen of bevochtigen. Chinese voeding zal de Koude verwarmen, Hitte laten afkoelen, droogte bevochtigen etc.

Er wordt rekening gehouden met het seizoen, bereidingswijze, geografische locatie en informatie dat in overeenstemming is met de natuurlijke principes van leven in balans.(Yin en Yang)

Zoals je misschien kunt lezen, heeft de Chinese voeding een hele brede basis en een nog langere geschiedenis. Er komen nog veel meer aspecten bij kijken.

Een van de adviezen die ik in de praktijk altijd meegeef bij voedingsadvies is:

Eet voedsel uit het seizoen! De natuur heeft voor ons het perfecte menu voor passend voedsel in elk seizoen gegeven. De groentes en het fruit die in de zomer rijpen, hebben de energetische eigenschap om aan de verkoelende kant te zijn. In de winter zullen we meer neigen naar verwarmende voeding (denk aan de Hollandse stampot).

De Chinezen erkennen al duizenden jaren dat elk seizoen een ander effect op het lichaam heeft. Als we in overeenstemming zijn met de seizoenen, behouden we kracht, profiteren we van de voordelen wat ons wordt gegeven en slaan we het potentieel op voor het komende seizoen. Wanneer we de seizoenen negeren, putten we vaak alle beschikbare energie uit en daarmee onze reserve, zodat we als het volgende seizoen aanbreekt, weinig meer over hebben om van de volgende fase te profiteren.

Stel je voor dat je vergeet om in het voorjaar zaden te planten of in de zomer water te geven, er zal niet veel fruit en groente zijn om in de herfst te oogsten.

Binnen één seizoen ligt de kracht van alle seizoenen!

Omdat elk lichaam uniek is, zullen er altijd variaties zijn aan individuele behoeften. Een paar algemene adviezen zijn:

  • Eet relaxed, ontspan en kauw langzaam, voor een optimale spijsvertering. Vergeet niet spijsvertering begint al in de mond.
  • De beste manieren om voedsel te bereiden zijn stomen, roerbakken in water, stoven of bakken. Bakken creëert meer warmte en is de beste methode voor koude omstandigheden. Maar zelf de beste kwaliteit olie word moeilijker te verteren wanneer deze is verwarmd. Als olie gewenst is doe dit dan na het koken toevoegen.
  • Eet aandachtig. Kijk, ruik en laat de smaken bij je binnenkomen. Je eet niet om te eten maar om je lichaam te voeden.
  • Stop met eten voor je vol raakt.
  • Eet je laatste grote maaltijd 3 uur voor je gaat slapen. Dit zorgt voor een betere spijsvertering maar vooral dat je beter slaapt.
  • Het ontbijt is de maaltijd die ons de energie levert voor een groot deel van de dag, dus maak van het ontbijt een zeer voedzame maaltijd.
  • Noten en zaden bevatten voor een groot deel olie en zouden gekoeld bewaard moeten worden en zo vers mogelijk worden gegeten.
  • Vermijd sterk bewerkte voedingsmiddelen en houd maaltijden zo eenvoudig mogelijk.
  • Eet smakelijk!
Bel Nu
Waar vind u ons
Hygiene maatregelen